انواع شیرآلات صنعتی و کاربرد آن ها | کسری سارانانواع شیرآلات صنعتی و کاربرد آن ها | کسری ساران

شیر صنعتی بسیار کمی دارند. همچنین در بخش‌هایی که نیاز به باز و بسته کردن کامل جریان وجود داشته باشد از این تجهیزات استفاده می‌شود. در این نوع شیرآلات بخشی که برای بندآوردن جریان استفاده می‌شود به صورت کشویی است و به بالا و پایین حرکت می‌کند.

  • ساقه ولو از اجزای تریم (Trim) بوده و باید دارای مقاومت به سایش و خوردگی و همچنین دارای استحکام بالایی باشد که معمولا از جنس استیل با گریدهای مختلف با روش فورج تولید می شود.
  • شیرهای دروازه‌ای یا همان گیت ولو، از کانالی تشکیل شده‌اند که با حرکت یک دروازه فلزی به بالا و پایین، می‌تواند باز و بسته شود.
  • درپوش برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و ایزوله کردن به کار برده می شود.
  • شیر دروازه یکی از اعضای خانواده شیرهای قطع‌کننده و وصل‌کننده جریان است.

مجرابند ها می توانند به شکل های مختلفی از جمله دیسک، توپی، مخروط ناقص و غیره ساخته شوند. بانت یا کلاهک شیر بالای بدنه شیر بسته می شود و دارای یک سوراخ جهت قرارگیری شفت (Stem) می باشد. یکی دیگر از ویژگی های مهمی که باید بدنه شیر داشته باشد، مقاومت در برابر خورندگی (شیمیایی یا سایشی) سیال عبوری می باشد. شرايط فشار و درجه حرارت موجود در انتخاب شير را از نظر جنس و خوردگي بسيار محدود مي‌كند. چون افت فشار سيال براي هر شير مختلف است در نتيجه افت فشار موجود در سيستم نيز براي انتخاب شير لازم است. در قسمت بالای خود شامل ديفراگمی قابل ارتجاع و فنری که ممکن است در بالا يا پايين قرار گيرد.

شیر فشارشکن

شیرهای پروانه با داشتن ساختمانی ساده برای عبور سیال با جریان های زیاد مناسب می باشند. دیسک شیرهای پروانه ای صفحه ای دایره ای شکل است که از بالا به ساقه متصل شده است و از پایین بوسیله یک پاشنه به بدنه متصل شده است. مناسب ترین نوع شیر برای عبور ذرات جامد، شیرهای چاقویی می باشند. از انواع ژاکت دار این شیرها در موارد تصفیه آب، کاغذسازی استفاده می گردد.

شیر صنعتی

نوع کانال جریان در شیرالات قطع و وصل به صورت مستقیم است و کمترین میزان افت فشار را ایجاد می‌کنند. از انواع این شیرالات می‌توان به شیرهای سماوری و دروازه ای اشاره کرد. ولو (Valve) یا شیر صنعتی یکی از تجهیزات مکانیکی در صنعت می باشد که برای تنظیم و قطع و وصل جریان و فشار سیالات در سیستم لوله کشی صنعتی (Piping) مورد استفاده قرار می گیرد. شیرهای توپی، دستگاه های مکانیکی هستند که برای محدود کردن یا اجازه عبور سیال (مایع یا گاز) در یک سیستم لوله کشی استفاده می شوند. این شیرها به عنوان شیرهای یک چهارم چرخشی نیز شناخته می‌شوند؛ زیرا چرخش ۹۰ درجه دستگیره، تمام حرکتی است که برای تغییر موقعیت سوپاپ از کاملاً باز به کاملاً بسته یا بالعکس لازم است.

معایب شیر دروازه ای

نام دیگر شیر سوزنی needle میباشد که عملکرد اصلی واساسی این شیر برای کنترل جریان سیال است. طراحی و ساخت شیر های سوزنی بسیار حساس و جزیی است و همین طراحی منحصر به فرد دلیل محبوبیت شیر سوزنی شده است. در آن پیستون نیرومندی است که در اطراف و یا داخل سیلندر دومی که دارای مجراها و شیارهایی نیز می‌باشد بالا و پایین می‌رود. دیافراگم از پرده لاستیکی تقویت شده یا جنس قابل ارتجاع دیگری ساخته شده که با حرکت دسته شیر پرده قابل ارتجاع بالا و پایین شده و مجرای عبور سیال را کم و زیاد و در نتیجه مقدار سیال را کنترل می نماید. دیافراگم محتوای شیر را از مکانیسم باز و بستن آن جدا می کند لذا احتیاج به وسائل آب بندی ندارد.