برنامه فیزیکی گالری جدول ریزفضاهای ضوابط طراحی گالریpdfوppt معماری نواز | memarinavaz

رنگ سفید(سفید رنگ پریده)با رنگهای طبیعی برای دیوارها در شرف قدیمی شدن هستند.مردم پسندی این رنگها بر پایه این استدلال بود که رنگ سفید معادل بی رنگی است و همین امر سبب آشکار شدن کامل کیفیت مقایسه رنگها در نقاشی قدیم و جدید می باشد.در حقیقت هر رنگی بر روی زمینه سفید رنگ دیواری قرار گیرد تیره تر نشان داده می شود. این کف پوش از بی صدا ترین،نرم ترین و ارتجاعی ترین انواع بوده،مستلزم مراقبت و توجه بسیار است.ار ظرافت ویژه ای برخوردار بوده،به آسانی چرک شده و حتی اگر مرتب هم صیقل شود خیلی زود دچار ساییدگی می گردد.از این رو بهتر است در محل هایی مانند کتابخانه که رفت و آمد محدود و سکوت لازمه آن می باشد،به کار رود. این کف پوش ها از نظر اقتصادی با صرفه ترین و در عین حال معمولی ترین و ساده ترین نوع می باشند،نگهداری شان نیز ساده بوده و صیقل دادن آنها تنها با مواد کربوری انجام پذیر است،رطوبت جذب نمی کنند،سخت و با سر و صدا هستند و به خاطر وجود بتن،به ویژه اگر سیمان مصرفی دارای رنگ روشن باشد،ظاهری نا خوش آیند خواهند داشت.

ابعاد صندلي تماشاگران طبق استاندارد ها
حداقل عرض 45 سانتيمتر را بايد داشته باشد و فاصله ي پشت تا پشت صندلي ها حداقل 90
سانتيمتر باشد و تا 1/1 متر نيز ضوابط طراحی گالری مي تواند باشد. حداكثر فاصله ي هر صندلي از در خروجي نبايد از 15 متر بيشتر باشد و حداكثر فاصله ي
هر صندلي از راهرو جانبي 450 سانتيمتر باشد و تعداد مجاز صندلي ها در هر رديف به
ازاي هر راهرو 7 صندلي مي باشد.بهترين چيدمان صندلي ها به صورت قوسي و اختصاص
ندادن بهترين نقاط ديد(مركز)به راهرو مي باشد. به منظور ايجاد بهترين شرايط براي
نگهداري مواد و فنون،فضا بايد عاري از هر گونه گرد وغبار اعم از گاز،مايع و اسيد
باشد ودما و رطوبت تحت كنترل باشد،چنين شرايطي تنها با نصب دستگاه كامل تهويه
مطبوع امكان پذير است. در اغلب كتابخانه ها حداقل90%كتابها
داراي عرضي كمتر از 230 ميليمتر هستند و عملا مي توان قفسه هاي با عمق ميليمتر
را استاندارد فرض كرد.در صورت بكارگيري قفسه هاي دو طرفه با عمق 450ميليمتر حتي
صرفه جويي بيشتري در فضا به عمل مي آيد. چنانچه نگهداري كتابهايي با ابعاد كمي بزرگتر مرد نظر باشد عمق
490ميليمترجوابگوست.طبق يك قاعده تجربي در يك كتابخانه 80%قفسه ها
200ميليمتري،15%آنها 250 ميليمتري و 5% آنها 300 ميليمتري هستند.

صوابط و استاندارد های طراحی موزه

بنا به ابعاد جعبه آينه‌ها و جزييات آثار فاصله ناظر از آنها مي‌تواند از 5/0 متر تا 10 متر افزايش يابد و در صورت آويختن برخي از آنها بهتر است ارتفاع آويختن تا سطح ديد حدود 70 سانتي‌متر باشد. به هر حال بهترين موقعيت نمايش اشياء قرار دادن آنها در نقطه تأكيد حد فاصل سطح افق تا سطح ديد چشم مي‌باشد. طبق تقسيم‌بندي‌هاي رايج در انواع موزه‌ها (تاريخي، هنري، علمي، منطقه‌اي، تخصصي، …) موزة موسيقي هم بار هنري دارد، هم بار تاريخي و هم يك موزة تخصصي ويژة موسيقي است. لذا ضوابط كلي طراحي چنين موزه‌اي از هر يك از گونه‌هاي ذكر شده تأثير مي‌پذيرد. نكتة اصلي آن است كه نحوة نگرش به موزه موسيقي در كنار مسايل جنبي موزه (نورپردازي، تهويه، امنيت، …) مهم‌ترين عوامل شكل‌دهندة كالبدي اين فضا هستند. به عنوان مثال مي‌توان آنچه در موزه به نمايش عمومي در مي‌آيد را بر اساس انواع موسيقي، انواع سازها، نوع اشياء به نمايش درآمده، اندازة اشياء، … تقسيم‌بندي كرد كه در هر مورد متناسب با سيركولاسيون مناسب حركتي كه در ذهن معمار ايجاد مي‌شود، به فرم‌ها و روابط عملكردي مي‌رسيم كه در برخي موارد اختلافات قابل‌توجهي دارند.

  • هر کدام از فضاهای بالا دارای ضوابط اجرایی و متراژهای منصربه فردی است که برای ارائه آثار هنری دارای اهمیت طراحی و اجرایی می باشد.
  • چنانچه نگهداري كتابهايي با ابعاد كمي بزرگتر مرد نظر باشد عمق
    490ميليمترجوابگوست.طبق يك قاعده تجربي در يك كتابخانه 80%قفسه ها
    200ميليمتري،15%آنها 250 ميليمتري و 5% آنها 300 ميليمتري هستند.
  • اين محوطه را نبايد از ميز و صندلي و ديگر وسايل انباشته كرد، فقط چند صندلي يا يكي، دو نيمكت كافي است.
گالری ها، آمفی تأتر و کتابخانه از فضاهایی می باشند که این عرصه را تشکیل می دهند. بعد از خرید به صورت اتوماتیک، لینک دانلود فایل مطالعات طراحی نمایشگاه نقاشی برای شما نمایش داده میشه و میتونید دانلود و استفاده کنید. اين بخش مي‌تواند در زيرزمين موزه يا در كنار آن طراحي شود ولي بنا به دلايل امنيتي توصيه مي‌شود كه كارگاه‌ها كلاً خارج از فضاي نمايشگاهي موزه طراحي شوند. عرصه خدمات پشتیبانیساختمان نیازمند فضاهایی جانبی است كه هرچند مورد استفاده مستقیم قرار نمی گیرند اما در بالا بردن كیفیت زیستی فضاهای اصلی نقش مهمی بازی می كنند، این عرصه شامل این فضاها می باشد كه می توان از نگهبانی، انبار، تاسیسات، خدمه، پاركینگ و فضای سبز نام برد.

مطالعات طراحی نمایشگاه نقاشی

برنامه فیزیکی گالری جدول ریزفضاهای ضوابط طراحی گالریpdfوppt معماری نواز | memarinavaz

همچنین بهتر آن است كه برای آشنایی بیشتر بازدیدكنندگا از مسائل تخصصی فرش مانند مرمت، كارگاه مرمت در مسیر گالری ها و به گونه ای جزو محل نمایش باشد. برای مرمت و بازسازی فرش هایی كه نیاز به تعمیر دارند فضایی (كارگاه مرمت) برای انجام این كار در نظر گرفته شده است كه استادكاران مرمت در آنجا به تعمیر و مرمت فرشها مشغول می باشند. در كارگاه مرمت، آزمایشگاه كوچكی جهت تحقیقات شیمیایی و فیزیكی مجهز به حداقل وسائل معمولی، مورد نیاز خواهد بود. به دلیل متصل شدن پل معلق در محوطه به ساختمان، چشم اندازی از شهر برای مراجعه کنندگان فراهم شده است. هدف از طراحی این پروژه دریافت شواهدی از حافظه مورفولیژیکی شهر و ارائه چشم انداز یک بنای فرهنگی است.

ضوابط طراحی موزه

توسط مریم مجیدی نژاد

مریم مجیدی نژاد