تشکیل اتاق فکر مشترک بین شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش صنعت با محوریت وزارت صمت ایراسین | brassonline

رسالت اصلی ما، رفع مشکلات کسب‌وکار فعالان تجاری و صنعتی و تسهیل مدیریت زنجیره تامین است. طبق توافقی که طی سال‌های گذشته با شرکت‌های سنگ ‌آهنی و زغال‌سنگی شده است، قیمت مواد اولیه شرکت‌های فولادی بر اساس درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود. در مدت اخیر نیز با وجود افت‌ و خیزهای مربوط به قیمت سنگ ‌آهن و زغال‌سنگ، این شرکت‌ها با تنظیم مناسب قیمت‌ مواد اولیه سعی در حفظ حاشیه سود خود داشته‌اند. با توجه به مالکیت فولاد مبارکه اصفهان بر چند شرکت سنگ ‌آهنی، نسبت‌ها در اعداد مناسبی قرار گرفته‌اند که سبب می‌شود حاشیه سود فولادسازان در منطقه ایمنی قرار بگیرد. برای پیش‌بینی نرخ فروش محصولات زنجیره نیازمند پیش‌بینی نرخ فروش شمش فولاد خوزستان (فخوز) هستیم. متوسط نرخ فروش شمش صادراتی ایران برای دوره زمانی مردادماه تا اسفندماه ۱۳۹۹ به‌طور متوسط ۵۸۰ دلار در نظر گرفته‌ شده است.

  • این اکسید با اکسید آهن و آلومینیوم ترکیب شده و طی یک واکنش آلومینوگرمیک، نیوبیوم و آهن احیا می‌شوند.
  • علاوه‌ بر نقش برجسته صنعت فولاد در توسعه‌یافتگی کشورها، تاثیر بسزای این صنعت بر فرآیند توسعه فرهنگ، سطح دانش، اشتغال‌زایی، پژوهش، آموزش و تجارت کشورها غیرقابل انکار است.
  • در مورد میزان گاز موردنیاز نیز با اینکه برخی خطوط گاز از ظرفیت کافی برخوردار نیستند، اما می‌توان گفت که نگرانی زیادی در این مورد وجود ندارد.
  • اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی، در مجموع برابر با ۲۷/۸ میلیون تن صادرات فولاد داشته است که این رقم در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲۲/۶ میلیون تن کاهش‌ خبرگذاری رسمی فلزات کشور و استان یافته است.

شایان ذکر است شرکت دانش‌بنیان آلیاژ پردازش پارسه تولیدکننده ابزار دقیق اندازه‌گیری پارامترهای دما، اکسیژن، کربن و آلومینیوم در فولادسازی است و به‌مدت ۱۰ سال در کنار صنعت فولاد فعالیت داشته است. این شرکت با اغلب تولیدکنندگان فولاد به‌ویژه فولاد مبارکه، هرمزگان، کاوه ، خراسان، ذوب آهن و خزر همکاری دارد. میزان تولید این شرکت سالیانه بالغ بر ۱.۵ میلیون عدد است و در واقع ۴۰ درصد از کل بازار این بخش را در اختیار داد. سیاستگذاران کشور ما در برنامه ششم توسعه با هدف سرمایه‌گذاری در بخش توسعه خطوط راه‌آهن ایران، با توجه به نیاز مبرم کشور و کاستی‌های حمل و نقل ریلی و هدف دولت در ظرفیت حمل بار ریلی در سال ۱۴۰۴ که ۲۰۲میلیون تن است، سعی در بالابردن مصرف سرانه فولاد در کشور دارند.

آهن آلات روی دور افزایش قیمت

نکته قابل توجه در مورد این محصول تجارت مجدد آن توسط کشورهایی چون استرالیا و سنگاپور است، البته ذکر این نکته حایز اهمیت است که تقاضای داخلی این دو کشور برای فرونیوبیوم نیز قابل توجه است. بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی این محصول آمریکا و چین هستند، چراکه این آلیاژ در صنایع حساس کاربرد دارد و چین و آمریکا دو ابرقدرت در زمینه فناوری و تکنولوژی در جهان به شمار می‌روند. با توجه به‌سرعت رشد تکنولوژی و کاربرد ویژه این محصول آینده روشنی برای تجارت فرونیوبیوم قابل تصور است. چین، ژاپن، آمریکا و هند بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان‌اند و ایران با تولید سالانه ۱۶میلیون تن فولاد، در جایگاه پانزدهم قرار دارد. فرونیوبیوم آلیاژی از جنس آهن و نیوبیوم بوده، که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از این آلیاژ را نیوبیوم به خود اختصاص داده است و بیش از ۸۰ درصد مصرف نیوبیوم در جهان به تولید این آلیاژ اختصاص دارد. به‌طورکلی نیوبیوم از ذخایر پیروکلر استخراج شده و سپس به نیوبیوم پنتوکسید تبدیل می‌شود.

ارائه قانون جدید پیشنهادی در رابطه با مواد اولیه حیاتی و استراتژیک

صف‌های فروش 6 هزار میلیارد تومانی و نقشه یکپارچه سرخ بورس تهران، گوشه‌ای از اتفاقات معاملات یکشنبه بازار سهام بود. به این ترتیب افت 95 هزار واحدی شاخص کل، چهره جدیدی از بورس در سال 1402 را به نمایش گذاشت. دوره سفارش‌گیری و عرضه در مرحله اول و دوم در روز سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه انجام خواهد شد. حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی در مرحله نخست ۲میلیون و ۷۵۰ هزار سهم بوده و حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در مرحله دوم، ۱۱۰ سهم است.

تشکیل اتاق فکر مشترک بین شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش صنعت با محوریت وزارت صمت ایراسین | brassonline

در سال ۱۳۹۸، میزان مصرف برق صنعت معادل ۶/۶ گیگاوات بوده است و انرژی الکتریکی موردنیاز برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، معادل ۹ گیگاوات پیش‌بینی می‌شود. برای دستیابی به این هدف، رشد سالانه ۶/۴ درصدی برای ظرفیت نیروگاهی موردنیاز است. در مورد میزان گاز موردنیاز نیز با اینکه برخی خطوط گاز از ظرفیت کافی برخوردار نیستند، اما می‌توان گفت که نگرانی زیادی در این مورد وجود ندارد. افزودن ماده آلیاژی فرونیوبیوم به فولاد سبب افزایش قدرت و همچنین مقاومت فولاد در مقابل فشار و همچنین افزایش جوش‌پذیری فولاد نیز می‌شود. ذکر این نکته حایز اهمیت است که افزودن فرونیوبیوم به فولاد، از هرگونه خوردگی بین کریستال‌ها در فولادهای ضد زنگ ممانعت به عمل می‌آورد و مقاومت فولاد ضد زنگ را در برابر خوردگی، جوش‌پذیری، شکل‌پذیری و چقرمگی افزایش می‌دهد‌.

رونمایی از سامانه استخدام شرکت‌های پیمانکاری فولاد مبارکه (ساپفو)

توسط مریم مجیدی نژاد

مریم مجیدی نژاد