انواع سبک های دکوراسیون داخلی کدامند؟

طرح های بی شماری از لامپ ها، چراغ های آویز، لوستر ها و موارد دیگر در طراحی داخلی ارائه می شوند و به فضای اتاق شما احساسی که به دنبال آن هستید را القا می شرکت طراحی داخلی و نما کنند. اگر دیوار خیلی بزرگی دارید، لازم نیست برای پر کردنش کل سطح رو با تابلوهای کوچک بپوشونید، کافیه از یک تابلو نسبتا بزرگ استفاده کنید یا اگر غذاخوری کوچکی دارین، نیازی به لوستر و چراغآویزهای خیلی بزرگ نیست چون برعکس فضای شما رو کوچکتر نشون میدن. چون در این سبک از فرش های ایرانی و پرده های هماهنگ با آن در کنار مبلمان و سایر وسایل به خوبی استفادهشده که موجب ایجاد یک فضای دلنشین میشود.

چرا که در منازل کوچک و آپارتمان هایی با متراژ پایین هم می توان با هماهنگ سازی میان اجزای مختلف خانه فضای آن را به شکل زیبایی طراحی کرد. اصولا اگر بخواهیم دکوراسیون داخلی را توضیح دهیم، به هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه گفته می شود. ممکن است طراح داخلی کار چیدمان و دکوراسیون داخلی را انجام دهد اما عکس این موضوع صادق نیست و دکوراتور نمی تواند به طراحی داخلی بپردازد بلکه برای این کار حتما نیاز به اخذ مدرک است طراح داخلی با مشاوره معمار پروژه حتی قادر به تغییر طراحی معماری نیز میباشد مثلا ممکن است برای طراحی داخلی ایده آل یک دیوار را جابجا نماید. طراح داخلی می تواند در شرکت های مشاوره طراحی کار کند. برای مثال در فضای اداری طبیعتا طراحی و چینش متفاوتی نسبت به فضای ویلای مسکونی نیاز خواهد بود.

مثلا قابهایی که قراره روی دیوار نصب بشن، نباید خیلی بالا یا خیلی پایین باشن، تراز درست، خط دید هر فرد هست که مثلا در فضای غذاخوری که اغلب افراد نشسته هستن، این خط دید پایینتر میاد یا انتخاب جای اصلی تلویزیون هم از همین قانون پیروی میکنه. اتفاقا نکتهای که در این قسمت اهمیت پیدا میکنه، این هست که شما هر سبکی رو که انتخاب میکنین، بهتره امضای خودتون رو پای اون سبک و فضا بذارید، یعنی چی؟ انتخاب سبک: برای داشتن یک فضای یکپارچه که تمامی ریزفضاها هماهنگی خوبی باهم داشته باشن، بهتره که سبک مشخصی رو برای دکوراسیون خانه انتخاب کنین که در ادامه به تفصیل درباره این قسمت صحبت میکنیم. پس استفاده از بافتهای مختلف در دکوراسیون داخلی یک باید محسوب میشه.

در گذشته اغلب دیوارها تعیینکننده تفکیک فضایی بودن اما الان اکثر نقشهها به صورت باز و آزاد طراحی میشه، در نتیجه مبلمان باید حد هر فضا رو تعیین کنن، پس نحوه چیدمان اهمیت زیادی پیدا میکنه. هر گونه کپی برداری از مطلب فوق بدون درج منبع پیگرد قانونی دارد. در ایران آشفتگی گسترده ای در زمینه طراح داخلی و دکوراتور یا طراح دکوراسیون وجود دارد بعضا افرادی که تحصیلات هیچ یک از دو تخصص را ندارند اقدام به طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی میکنند که موجبات طراح های غیر استاندارد و هدر رفت سرمایه می شوند که البته نبود شفافیت قانونی لازم نیز به این آشفتگی کمک زیادی کرده است. با استفاده از پلکان چوبی سقف خانه را به دو قسمت تبدیل کرده و از فضای موجود نهایت بهره را میبرند.

پس بهتره بودجه کلی رو تعیین کنید، با توجه به نوع پروژه -نوساز یا بازسازی- کارهایی که باید انجام بشن رو لیست کنید و باتوجه به اهمیت و اولویت، به هر قسمت بودجهای رو اختصاص بدین تا کار راحتتر بشه. این موضوع رو نباید دست کم گرفت، اینکه برای هر قسمت از خانه یک سبک دکوراسیون انتخاب بشه، اتفاق جالبی نیست و آشفتگی ایجاد میکنه. در همین راستا سلام ساختمان تمام تلاشش رو میکنه تا شما با 0 تا 100 هر سبک به خوبی آشنا بشید و قوانین اونها رو در فضاهای اصلی بشناسید. شما عزیزان با انتخاب یکی از بهترین شرکت های دکوراسیون داخلی در تهران می توانید زیبایی و آرامش را در محیط اطراف خود داشته باشید.

رنگهای مختلف بر فضا ، زیبایی آن و همچنین روح و روان انسان تأثیر بسیار زیادی می گذارند برای مثال با استفاده از رنگ ها میتوان فضای آرامش بخش خلق کرد و با رنگ های دیگر فضایی به وجود آورد که احساس ناامنی و استرس را به افراد وارد کند . پروژههای بازسازی خانه معمولا از چندین بخش تشکیل میشه و بودجه باید بین این بخشها تقسیم بشه. درواقع این سبکهای دکوراسیون پایه و اساس انتخابهای بعدی شما رو تشکیل میدن. مبلمان بلندی که در پایین زمین قرار گرفته اند، اگر از مواد طبیعی مانند چوب یا فلز رنگ نشده نیز ساخته شده باشند، می توانند ظاهری مدرن به خانه شما ببخشند. برای مثال می بایست اشکال اتاق ها و فضاهای موجود در دفتر عمل و چیدمان آنها به نوع ای باشد که اشخاص و یا این که مراجعین اساسی دقت به نیازمندی هایشان و امکانات محفظه به مهربانی به آنان دسترسی داشته باشند. در طراحی داخلی گرایش به انواع مبلمان متعدد جهت پشتیبانی از اشکال فعالیت ها در محفظه فعالیت وجود دارد. طراحی مجدد اجزایی مثل کابینت و کمد و … برای مثال اگر بودجه رو تقسیمبندی نکنین، احتمالا اواخر پروژه با مشکلات بزرگی روبرو بشید یا اگر اول خریدهاتون رو انجام بدین و بعد به دکور کردن فضا مثل رنگ و …

چرا هر شخص نمی تواند دکور ایده آل و مناسبی را برای منزل و دفترکار و سایر محیط های مورد نظر انجام دهد؟ باعث میشه شما قبل از اقدام به هر کاری، حتی عقد قرارداد، طرح رو ببینید و در صورتی که خوشتون اومد وارد مرحله بعدی بشید. پس در مرحله اول ببینید هر کدوم از اعضای خانواده چه عادتها، نیازها و سلیقهای دارن. در هر دو صورت میتونید با توجه به نیازتون فضای داخلی رو دکور کنید (در ادامه در مورد دکوراسیون داخلی در خانه های نوساز و بازسازی شده به تفکیک صحبت میکنیم). استفاده از لامپهای قابل تنظیم چه از لحاظ زاویه و چه نور، کمک بزرگی به دکور کردن میکنه. اگر شما هم تسلط کافی به این حیطه دارین، مسلما میتونید هر فضایی رو دکور کنید اما همیشه مراجعه به متخصص، درحالی که خودتون هم آگاهی نسبی از موضوع داشته باشین، نتیجه بهتری دربر داره.

هر فضا علاوه بر عملکرد، شخصیت خاص خودش رو هم داره که این شخصیت با چیدمان مبلمان نشون داده میشه؛ مثلا نشیمن فضایی هست که افراد حول یک نقطه کانونی جمع میشن و میخوان اوقاتی رو باهم سپری کنن یا در اتاق خواب عملکردهای مختلف درون یک فضا تعریف میشن، پس باید تفکیک درستی بینشون صورت بگیره و این کارها با مبلمان امکانپذیر هست. سادهترین تعریف برای بافت این هست که شما بتونین لمسهای متفاوتی رو در یک فضا تجربه کنید؛ مثلا همنشینی چوب و فلز درکنار چرم و پشم با ظرافت گیاهان و حس طبیعی حصیر و … اما در کنار نورهای طبیعی، نورپردازی مصنوعی واجب هست و نمیشه اون رو نادیده گرفت. تنوع نوری اهمیت زیادی داره، یعنی سعی کنید نورهای گسترده، خطی و نقطهای رو در کنار هم داشته باشین، حتی میشه رنگهای مختلف نوری رو به کار برد. باور کنید یا نه، تنها با جابه جا کردن مبلمان خانه می توانید به طور شگفت انگیزی تغییر ایجاد کنید. استفاده از گل ها در قفسه کتاب ها باعث ایجاد حواس پرتی می شود بنابراین از تزئین قفسه ها به وسیله گل ها اجتناب کنید. تابلوهای کاشی نیز گزینه مناسبی برای تزئین دیوارها هستند.

نیاز سنجی: اینکه هر خانوادهای سبک زندگی مخصوص خودشون رو دارن و باید با توجه به این سبک خانه مناسبی داشته باشن تا در اون احساس راحتی کنن. به این معنی که انعطاف جنبشهای مینیمال، آن را تبدیل به گزینهی مناسبی برای ارتقا سبک طراحی داخلی سنتی نموده است. مطمئنا الان دیگه اهمیت نور طبیعی بر کسی پوشیده نیست و طراحی فضاهای داخلی به سمتی پیش میره که تا حد ممکن حجم بیشتری نور وارد فضا بشه. فضاها رو هم خیلی راحت با شکل چیدمان مبلها یا عناصر جداکننده متحرک و متخلخل مثل قفسه و کتابخانه میشه تفکیک کرد که نیاز به دیوار نباشه و همچنان نور و هوا در فضا جریان داشته باشه اما در عین حال حریم فضایی رعایت بشه. اگر نقشه فضا نیاز به تغییر داشته باشه، باید انجام بشه و نهایتا نوبت به دکوراسیون داخلی میرسه.

دکوراسیون اداری باید حرفه ای و کاربردی طراحی شود. طراح، فضا را با توجه به نوع عملکرد آن محدود و طراحی می کند. توجه به نکات مهم و کاربردی در طراحی داخلی مسکونی باعث بهبود فضای مسکونی شده و زندگی را دل چسب تر می کند. فراموش نکنید طراحی داخلی منزل تان از سبک معماری ساختمان نیز تبعیت می کند. پس اگر قراره بازارگردی داشته باشین یا اینترنت رو زیر و رو کنید، هر چیزی که خوشتون میاد رو ذخیره کنین؛ رنگ، الگو، بافت، مبل، جزئیات طراحی و … هر کدوم ویژگیهای منحصربهفرد خودشون رو دارن و درواقع شما با انتخاب هر سبک بخشی از روحیه، سلیقه و شخصیت خودتون رو به نمایش میذارید. دیدن سالها تغییرات در طراحی و دکوراسیون دفاتر شرکتی شما را به این نتیجه می رساند که همه ی این تغییرات جهت جذب مشتری، رضایت کارمندان و بالا رفتن عملکردشان بوده است. سبک کلاسیک هم یکی دیگر از سبک های طراحی داخلی است که آن هم طرفداران خاص خود را دارد. حتی طراحیهای لایهلایه طرفداران خاص خودشون رو دارن. همونطور که گفتیم دکوراسیون داخلی دانشی هست که در هر فضایی کاربرد داره، مثلا در خانه برای به وجود آوردن فضایی گرم و صمیمی که موجب آسایش و راحتی اعضای خانواده میشه و نیازهای هریک از افراد رو فراهم میکنه، به کار میره.

توسط مریم مجیدی نژاد

مریم مجیدی نژاد