معنی دکمه های آسانسور در شاخص طبقه

معنی دکمه های آسانسور در شاخص طبقه

کلیدهای اصلی کلیدهای نشانگر کف هستند که بر روی پنل شست داخل کابین آسانسور نصب می شوند. کلیدهای شاخص کلاس، کلاس هایی را نشان می دهند که با اعداد، حروف یا ترکیبی از اعداد و حروف نمایش داده می شوند. معنای  دکمه های  آسانسور   که اعداد را به تنهایی نشان می دهند کاملاً واضح و مشخص است، زیرا هر عددی که روی کلید حک شده است نشان دهنده تعداد طبقه مربوطه در ساختمان است. به عنوان مثال، کلید 2 نشان دهنده طبقه دوم ساختمان است و بقیه اعداد یکسان هستند.

اما در مورد   معنای دکمه های آسانسور   که با حروف یا ترکیبی از اعداد و حروف نمایش داده می شوند، استانداردهایی وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل به بررسی آنها می پردازیم.

 

معنی  دکمه G  در آسانسور

در صفحه کلید آسانسور، طبقه همکف معمولا به صورت G یا GF نمایش داده می شود. این حرف مخفف کلمه Ground Floor است. در برخی از کشورهای اروپایی ممکن است طبقه همکف به جای حرف G با عدد 0 نشان داده شود همچنین در برخی آسانسورها دکمه طبقه همکف با حلقه یا چراغ سبز رنگ برای نشان دادن طبقه خروجی طراحی شده است. در تعدادی دیگر از آسانسورها یک ستاره * در کنار حرف G قرار می گیرد که در این حالت به معنای خروجی یا لابی اصلی است.

در برخی موارد ممکن است کلید G را در بین دکمه های آسانسور نبینیم، در این موارد معمولا از استانداردهای دیگری استفاده می شود که عبارتند از:

BV: مخفف Bottenvaning (سوئدی)

BG: مخفف Begane Ground (هلندی)

E: مخفف Erdgeschoss (آلمانی)

د: مخفف داسار (اندونزیایی)

PT: مخفف PianoTerra (ایتالیایی)

PB: مخفف Planta Baja (اسپانیایی)

به این ترتیب اگر در آسانسور کلیددار به این نشانه ها و رنگ ها برخورد کنیم، به راحتی متوجه مفهوم آن می شویم و زودتر از دیگران می توانیم نیاز خود را برطرف کنیم.

 

معنی  دکمه B  در آسانسور

شاخص B در توضیح   معنای دکمه های آسانسور از  دکمه B در موارد طبقات منفی استفاده می شود.

طبقات منفی در ساختمان به طبقات زیر طبقه همکف اطلاق می شود. این طبقات در آسانسور با علامت B نمایش داده می شود که مخفف کلمه Basement به معنی زیرزمین است. به این صورت که کلید 1B نمایانگر طبقه منفی یک (اول زیر زمین) و کلید 2B به معنای طبقه منفی دو (دوم زیر زمین) و به همین ترتیب بسیاری از زیرزمین ها که طبقات منفی با ترکیبی از اعداد و حرف هستند. B نشان داده شده اند.

معنی  دکمه L  در آسانسور

به طور معمول، کلید L یا LB (مخفف Lobby) برای نشان دادن طبقه ای که لابی در آن قرار دارد استفاده می شود. البته در برخی موارد ممکن است از شاخص L برای کلاس ها استفاده شود که در این مورد مخفف Level است و به صورت L1، L2، L3 و … نشان داده می شود اما در اکثر موارد و معمولاً شاخص L به معنای همان لابی است.

 

در چند مورد، شاخص LL که مخفف Lower Level یا Lower Lobby است، برای نشان دادن طبقه پایین لابی یا طبقه زیر استفاده می شود.

اگر نشانگر UL در بین دکمه‌های آسانسور دیده شود، مخفف Lobby یا Upper Level است.

شاخص ML یکی دیگر از دکمه های مربوط به لابی است، به طور خلاصه عبارت Main Lobby به معنای لابی اصلی است.

معمولاً از دکمه های شرح داده شده در آسانسور ساختمان ها و فروشگاه های تجاری استفاده می شود.

 

معنی  دکمه M  در آسانسور

دکمه M یا گاهی MZ به اختصار کلمه Mezzanine و به معنای نیم طبقه است. نیم طبقه در واقع طبقه ای است که بین دو طبقه اصلی قرار می گیرد.

 

معنی  دکمه P  در آسانسور

حرف P مخفف پارکینگ است و در اکثر آسانسورها دکمه P نشان دهنده پارکینگ آن ساختمان است. در مواردی که ساختمان مورد نظر دارای چندین پارکینگ باشد روی تابلوی کلید آسانسور با دکمه های P1، P2، P3 و … نشان داده می شود.

 

علاوه بر   معنی دکمه های آسانسور،   در مورد کلید P موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

در موارد خاص که ساختمان دارای استخر می باشد از دکمه P برای Pool استفاده می شود و نشان دهنده طبقه ای از ساختمان است که دارای استخر است. در برخی موارد از دکمه P به عنوان مخفف کلمه Podium به معنی لژ استفاده می شود و به معنای لژ نمایش در سالن های تئاتر یا ساختمان هایی است که لژ در طبقه بالایی طبقه همکف قرار دارد.

معنی  دکمه R  در آسانسور

اگر به دنبال معنی دکمه R در زمینه   معنی دکمه های آسانسور   هستید، بهتر است بدانید که حرف R در آسانسور از کلمه RooF به معنای سقف گرفته شده است. در موارد محدود دکمه RG در بین دکمه های آسانسور دیده می شود که نشان دهنده روف گاردن است.

در ادامه بحث در مورد   معنی دکمه آسانسور به دکمه  های غیر معمولی اشاره می کنیم که در موارد معدودی ممکن است با آنها مواجه شوید.

معنی  دکمه  C

حرف C در آسانسورها از کلمه Concourse به معنی محل ملاقات گرفته شده است. این دکمه معمولا زیاد رایج نیست و در برخی از سالن های قطار یا دو طبقه استفاده می شود.

معنی دکمه   D

این دکمه مخفف Deck است، اما در برخی موارد ممکن است جایگزینی برای Footbridge (که در ایستگاه های قطار استفاده می شود) و Podium نیز باشد.

معنی  دکمه  F/FB

این دکمه کلمه “Footbridge” را نمایش می دهد و در ایستگاه های قطار یا مترو استفاده می شود.

معنی  دکمه  H

این دکمه در آسانسورها نیز کلمه هلی پد را نشان می دهد که نشان دهنده مکان هلی پد است.

معنی  دکمه  PH

PH از کلمه پنت هاوس به معنای پنت هاوس گرفته شده است.

معنی  دکمه S یا  SL

احتمالا در آسانسورهای ایستگاه های قطار یا مترو به این دکمه برخورد خواهید کرد که به معنای خیابان و نمایانگر کف خیابان است. گاهی در ساختمان های آبگرم این دکمه در آسانسورها دیده می شود که از عبارت Stand for spa گرفته شده است.

معنی  دکمه  T

T در elevators به ​​معنی تراس یا بالکن (Terrace) است، ممکن است در آسانسورهای ایستگاه های قطار یا مترو نیز دیده شود که در این صورت مخفف Transfer to RailWay Station است و برای انتقال به ایستگاه قطار استفاده می شود.

معنی دکمه  A

حرف A در میان دکمه های آسانسور از کلمه Additional به معنای اضافی گرفته شده است. استفاده از این دکمه معمولاً در ساختمان هایی با طبقات تقسیم شده است. به عنوان مثال، دکمه 2A یک طبقه دوم اضافی را نشان می دهد. در برخی موارد کشورهایی که معتقدند برخی از اعداد خوش یمن نیستند به جای آن عدد از حرف A استفاده می کنند. به طور کلی استفاده از این کلمه برای دکمه های آسانسور چندان رایج نیست.

دکمه اضطراری آسانسور

دکمه آسانسور قرار داده شده در مدار کنترل برای قطع کامل برق سیستم در مواقع اضطراری استفاده می شود که باعث از کار افتادن آسانسور و توقف کابین می شود. به طور خلاصه با فشردن دکمه اضطراری آسانسور برق سیستم قطع شده و در مواقع خطر دستگاه به حالت ایمن تبدیل می شود.

رایج ترین نوع دکمه اضطراری آسانسور، کلیدهای قارچی شکل است که به شکل یک کلید زرد بزرگ است و یک انگشت شست قرمز روی آن قرار می گیرد. البته گاهی ممکن است فقط یک دکمه قرمز رنگ با علامت STOP داشته باشد.

 

استفاده از دکمه اضطراری آسانسور در مواقعی که احساس خطر می کنید نیاز به دقت زیادی ندارد و به راحتی با فشار دادن دکمه فعال می شود. دکمه اضطراری آسانسور که در مدل های مختلف با لامپ و کلید طراحی شده است در دو مکان روی تابلوی Revision روی کابین آسانسور و همچنین در پایین چاله آسانسور نصب می شود تا در مواقع اضطراری در دسترس باشد. خدمتکار آسانسور

 

دکمه زنگ

این دکمه که نشانه زنگ است، علامت هشدار است و در مواردی که در آسانسور گیر کرده ایم استفاده می شود. البته امکان کارکرد این دکمه در زمان قطع برق ساختمان کم است اما باز هم بهتر است آن را امتحان کنید.

 

شما میتوانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان متالیفت تماس حاصل فرمائید.

 

توسط مریم مجیدی نژاد

مریم مجیدی نژاد