آشنایی با کاربرد و انواع سی پی یوها در کامپیوتر % معرفی ویژگی های مهم CPUها

پردازنده ویژگی‌ها و مشخصه‌های بسیار زیادی دارد و هریک از آن‌ها به شیوه‌ای در عملکرد سی پی یو تاثیر دارد. اگر با مشخصه‌های پردازنده کامپیوتر آشنایی نداشته باشید، خرید CPU می‌تواند امری دشوار باشد. زیاد بودن مشخصه‌های پردازنده ممکن است نظر شما را در رابطه با خرید سی پی یو تغییر دهد اما بهتر است بدانید هنگام انتخاب پردازنده، توجه به برخی از مشخصه‌های مهم می‌تواند بهترین و ساده‌ترین کار باشد.

  • هر دو اینتل و AMD هر سال یک یا نهایتاً دو نسل جدید از پردازنده‌های دسکتاپ خود عرضه می‌کنند که غالباً بهترین عملکرد و کارایی دارند.
  • هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد پردازشگر سریعتر خواهد بود و در نتیجه قادر خواهد بود محاسبات بیشتری را در هر ثانیه انجام دهد.
  • پس از سال ها و با تکیه به اعتماد و رهنمودهای همکاران و مشتریان گرامی توانسته ایم بستر ارائه یکی از بالاترین تنوع های کالایی (حوزه کاری خود) در کنار بهترین قیمت و ارسال به سراسر ایران را ایجاد کنیم.
  • به عبارت ساده تر، ظرفیت CPU توانایی و سرعت پردازنده در پردازش تعداد مشخصی از دستورات در زمانی معین است.

ولی در صورتیکه سی پی یو از نوع جدا شدنی یا سوکت خور باشد، می‌توانید آن را با قطعه جدید تعویض کنید. سرعت و کارآیی کامپیوتر همیشه یکی از گزینه‌‌‌های مهم در خرید کامپیوتر است و ارتباط مستقیمی با cpu دارد. زیرا سرعت سی پی یو نشان دهنده سرعتیست که کامپیوتر برای انجام دادن فرایندهای مختلف دارد. با این حال یکی از مشکلاتی که برخی از افراد استفاده کننده از کامپیوتر با آن درگیرند، کاهش سرعت cpu است. ارور‌ دیگری که به مشکلات سی پی یو کامپیوتر و لپ تاپ مربوط می‌شود، کدخطای Cpu Fan Error است بوده.

cpu core i5

می‌توان CPUهای فیزیکی منفرد، با نام هسته‌های پردازنده، را نیز چند ریسمانی (multithreading) کرد تا CPUهای منطقی یا مجازی بیشتری به وجود آید. مشکل خم شدن پایه‌های سی پی یو اغلب در زمان اسمبل کردن دستگاه به وجود می‌آید. چنانچه در زمان نصب قطعات روی فن سی پی یو فشار زیادی به آن وارد شود، پایه‌ها خم شده و در مواردی به شکستگی منجر می‌شود. این قطعه به شکل مربع است و با کمک سایر سخت افزارها برای اجرای دستورات کامپیوتر در تعامل است. افزایش تعداد هسته ها همیشه دلیل بر افزایش سرعت پردازش هسته نمی باشد چراکه هنوز هم چیپ هایی هستند که تعداد هسته ی بالایی دارند ولی از روش عملکرد پردازش موازی استفاده نمیکنند . البته با پیشرفت تکنولوژی این هسته ها می توانند درون خود به دو هسته ی مجازی تبدیل شوند و این عمل را در واقع با یک هسته ی مجازی انجام دهند که این میتواند بهترین عمل و بهترین عملکرد باشد .

از طریق بایوس می‌توانید تنظیمات قسمت‌های مهم کامپیوتر از جمله تنظیمات مربوط به زمان، پورت‌های مادر بورد، حالت خاموش و روشن کامپیوتر و … را انجام دهید. بیشتر مشکلاتی که در کامپیوتر و لپ تاپ به وجود می‌‌‌آید، با نمایش پیغام خطا مشخص می‌‌‌شود. از این رو، در زمانی که پیغام خطای Intel CPU ucode loading error نمایش داده می‌‌‌شود، به این معنا است که CPU کامپیوتر درست عمل نمی‌‌‌کند و دچار مشکل شده است. سوکت LGA 775 این مدل سوکت در مادربردهای DDR1 و DDR2 و حتی DDR3 استفاده شده است. این سوکت با پردازنده‌های تک هسته ای celeron، دوهسته‌ای pentium و dual core و Core2 dou و همچنین پردازنده های فوق العاده قوی Core2 quad در بازار وجود دارد. CPUها تنها محدود به CPUهای کامپیوتر ها نمیشوند بلکه هر نوع ریز پردازنده ای در هر دستگاه الکترونیکی به عنوان واحد پردازشگر مرکزی وظایف خود را انجام دهد حکم مغز دستگاه مربوطه و در نوع خود میتواند یک نوع CPU باشد.

بررسی اسپیکر Anker Soundcore Select 2 ؛ یک بار شارژ، 20 ساعت پخش!

وظیفه هسته‌های موجود در یک پردازنده، پردازش اطلاعات است و هرچقدر تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، عملکرد سیستم نیز افزایش می‌یابد. سرعت سی پی یو کامپیوتر و لپ تاپ به دلیل استفاده طولانی مدت، اجرای همزمان تعداد زیادی برنامه یا ویروسی شدن، ممکن است کاهش پیدا کند و سبب کاهش سرعت کامپیوتر شود. با این حال، بهتر است از سرعت سی پی یو کامپیوتر خود آگاهی داشته باشد تا در صورت کاهش سرعت با تست‌های مختلف آن را شناسایی و برطرف کنید. در چند سال گذشته، کمپانی AMD با معرفی معماری ZEN در پردازنده های خود توانست از حاشیه ها به مرکز توجه بسیاری از گیمر ها برسد.

استیم دک یا ROG Ally ؛ بهترین کنسول دستی بازار را بشناسید [تماشا کنید]