طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

اولین کاری که در طراحی داخلی مطب باید اجرا شود بازنمایی فضا های مختلف بر حسب نیاز و نوع نگاه کارفرماست پس از این مرحله مواردی که با کارفرما طی یک جلسه عنوان شده در قالب تصاویر سه بعدی از آنچه در پایان پروسه طراحی رخ خواهد داد به ایشان نمایش داده میشود و در صورتی که نیاز به تغییراتی باشد این تغییرات اعمال شده و سپس جدول پلان بندی و زمانی کار فراهم می گردد که مربوط به بخش اجرای دکوراسیون داخلی خواهد بود. همچنین طراحان از جدید ترین متدهای روز دنیا و ابزار و متریال کاربردی در دکوراسیون داخلی مطلع هستند و می توانند فضایی بروز و کاربردی را برای پزشکان طراحی کنند. شما با یک حرکت خیلی حرفهای میتوانید دیزاین سقف کلینیک را با طرحها زیبا سازید.

بعضی از بیماران در موضع درمان شده بطور موقتی کمی احساس سری و کرختی و کوفتگی و به ندرت کبودی را تا چند ساعت را گزارش میدهند که حداکثر تا ۷۲ ساعت بصورت کامل برطرف می شود. متخصصین فیزیوتراپی از رویکردی ترکیبی جهت ارائه درمان فردی برای بیماران در کلیه مراحل زندگی استفاده میکنند. گیاهان طبیعی علاوه بر افزودن زیبایی به مطبوع ساختن فضا نیز کمک کرده و انرژی مثبتی را به بیماران منتقل می کنند. به علاوه دکوراسیون داخلی مناسب مطب به خصوص در فضای پذیرش احساس آرامش و امنیت را در افراد بوجود می آورد و باعث می شود افراد در طی انتظار در مطب احساس خستگی نکنند. شما باید دقت داشته باشید که تلویزیون را در زاویه ای مناسب و فاصله ای استاندارد برای سرگرم کردن بیماران قرار دهید. بسیاری از افراد فکر می کنند که دکوراسیون خلاقانه مطب های پزشکی هزینه های بالایی را در بر می گیرد و به همین دلیل از از انجام آن ممانعت می کنند. در دکوراسیون این بخش علاوه بر توجه بر زیبایی شناسی، دکوراسیون فضا و انتخاب مبلمان، سایر تجهیزات مورد نیاز با توجه به تخصص پزشک قرار می گیرد.

از دیگر ویژگی های این سبک، سقف های بلند، الوارهای چوبی قدیمی، لامپ های فلزی و آویزان می باشد. این تفاوت ها در انتخاب رنگ ، بافت ، متریال و نورپردازی ها خود را نشان میدهد و میتواند نقاط اشتراکی را نیز داشته باشند . حتی اگر چنین است شما می توانید در بخشی از فضا را از این رنگ به کار ببرید و یا اینکه تنالیته های مختلف رنگ بنفش را استفاده کنید. ۴- در دکوراسیون مطب ، رنگ ها و لوازم چیدمان را به گونه ای انتخاب کنید که حس آرامش بخشی را ایجاد کند. نور ملایم و روشن فضایی آرامش بخشی را ایجاد می کند، در عین حال نور متوسط و گرم، فضایی شبیه به خانه را برای بیماران ایجاد می کند. خیلی وقت ها شما حال خوشی ندارید و با مشکلی که از آن رنج می برید در مطب در حال انتظار می مانید ، بسیار خوب است که این زمان را بتوانید راحتتر و با آرامش بیشتر سپری کنید و در آسایش باشید تا نوبت شما فرا برسد.

رنگی است که انسان ها با آن به راحتی ارتباط برقرار می کنند.از آنجایی که طراحی رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی باعث کارآمد شدن فضا می شود.رنگ آبی در دکوراسیون داخلی به منظور گشودگی فضا به کاربرده می شود.طبق تحقیقات انجام شده رنگ آبی برای کاهش حساسیت به درد مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی موارد لوگوی مطب می تواند به عنوان بخش اصلی طرح کانتر قرار گیرد. با توجه به اینکه این سبک دکوراسیون هزینه های بالایی را در بر می گیرد و همچنین به سبب داشتن جزئیات کمتر مورد توجه پزشکان قرار می گیرد. صندلی راحت را انتخاب کنید: اگرچه مهم است که صندلی اتاق انتظار در یک مطب پزشکی باید بادوام بوده و تمیز کردن آسان باشد، اما مهم تر از آن این است که این صندلی ها باید به اندازه کافی راحت باشند که بیماران در طول انتظار در مدت زمان طولانی، آرامش خود را داشته باشند. یکی دیگر از مزایای مشورت با طراح داخلی در طراحی مطب این است که آن می توانند با بودجه مورد نظر کارفرما سبک ها، طرح های منحصر به فرد با استفاده از متریال مختلف را ارائه دهند. اما طراحان بر اساس دانش و تجربه ای که دارند، تمامی این نکات را در نظر گرفته و از احتمال بروز خطا جلوگیری می کنند.

سبک مینیمال: همانطور که از نامش پیداست این سبک دکوراسیون به وجود حداقل مبلمان در فضای داخلی اشاره می کند. پیروان این سبک دکوراسیون بر اساس شعار “کمتر بیش تر است” به دیزاین فضای داخلی می پردازند. اما به طور معمول بازسازی ها در این بازه زمانی به اتمام می رسند. به طور کلی می توانیم بگوییم که زمان انجام بازسازی به طور عمده بستگی به مساحت و حجم بازسازی فضا دارد و طراحان نمی توانند زمان مشخصی را برای اتمام پروژه مشخص سازند. وسایلی که باید در لابی ها نصب شوند باید از جزئیات کمتری برخوردار باشند و با تجهیزات دیگر تلفیق شوند تا بتواند حجم عمده اشغال شده را به حداقل برساند. رعایت کردن اصول طراحی در کل فضا و بهره گیری از پارامترهای سبک مدرن فضایی خاص و ایده ال را خلق کرده است. به عنوان مثال، بلندی اپن آشپزخانه و پهنای یک صندلی، در مقایسه با جسم انسانی که هیکل متوسطی دارد، اندازه گیری می شود . به عنوان مثال، صندلی هایی با دسته برای کسانی که می خواهند دستانشان را روی آن قرار دهند، صندلی هایی بدون دسته برای کسانی که مایل به نشستن بر روی صندلی های دسته دار نیستند و صندلی های پزشکی برای کسانی که نیاز به این نوع صندلی ها برای نشستن دارند.

طراحان سعی می کنند تا مطب شما زیباتر و جذاب تر از آن چه که شما در نظر داشته اید را طراحی کنند و در عین حال برای کارفرما و کسانی که از آن فضا استفاده می کنند کاربردی قیمت دکوراسیون داخلی مطب نیز باشد. چرا که فضا هرچه خلوتتر باشد تمیزتر به نظر میرسد. اگر نگاهی به طراحی مطب دکتر در کشورهای اروپایی بیندازید پارامترهای زیادی نظر شما را جلب میکند شرکت آرین پاراکس توصیه می کند حتما فضایی آرامش بخش و زیبا داشته باشید چرا که ارباب رجوع قطعاً میخواهد خدمات پزشکی در چنین مکان هایی انجام دهد و تاثیر بسزایی در جذب مشتری خواهد داشت. هزینه نهایی بازسازی مطب پزشک و کلینیکها با توجه به شرایط بازار، میزان ثابت و دقیقی ندارد چرا که قیمت مصالح بهطور مدام در حال تغییر است. باید مطابق با حال و روز بیماران مراجعه کننده باشد. شما باید هر یک از این فضاها را مطابق با استفادهای که قرار است از آن بشود، طراحی کنید.

به عنوان مثال، مطب پزشک متخصص اطفال می تواند شامل اسباب بازی های بادوام، تلفن های همراه جالب ، جداول فعالیت، نقاشی های دیواری رنگارنگ، تلویزیون با فیلم های کارتونی یا موارد دیگری باشد که برای سرگرمی کودکان مفید است. حس بینایی در انسان که عامل درك و دریافت رنگ­ها است و در مجموع80 درصد تمامی ادراکات انسان را شامل می­گردد، از طریق کنتراست تیره و روشن و همچنین تأثیرات رنگ عمل می­کند. یکی از فضا هایی که در طول سال اغلب ما به آن مراجعه میکنیم مطب پزشکان است طراحی داخلی مطب اثر مستقیمی بر روی میزان هیجان ما در گذر زمان دارد معمولاً ما مجبور هستیم زمان زیادی را برای اینکه نوبت ما بشود در مطب پزشک منتظر بمانیم در این حال تصور کنید فضایی که در آن هستید جالب و زیبا باشد در این صورت شما کمتر خسته می شوید و گذر زمان را حس نخواهید کرد از این رو بسیاری از پزشکان امروزه به طراحی داخلی مطب خود اهمیت می دهند و گاهاً هزینههای زیادی را صرف تغییرات محیط مطب خود می کنند. هنگامی که پلان اجرا شود، تغییر مجدد آن هم زمان و هم هزینه دارد. دکوراسیون داخلی مطب را با سلیقه و هزینه نسبتا کم نیز میتوان اجرا کرد.

در فضای داخلی با این سبک دکوراسیون ما شاهد استفاده فراوان اشیا و مبلمان چوبی، رنگ های غنی و خطوط منحنی هستیم. طراحی داخلی اتاق استراحت به خصوص در کلینیک های شبانه روزی اهمیت بسیاری دارد. به مدت ۵ ثانیه نگه دارید ، به آرامی پا را به پایین بکشید و چند ثانیه استراحت دهید. شما می توانید با توجه به سلیقه کارفرما، نوع مطب و رشته متخصص بهترین و مناسب ترین سبک دکوراسیون را برای دیزاین مطب انتخاب کنید. یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه کرد ایجاد تهویه مناسب می باشد. در طراحی های مدرن، میز پذیرش از فرم معمولی آن خارج و یک حجم متمایز و شاخص را شامل میشود.

هنگام انتخاب مبلمان، صندلی های خاص و بادوام را انتخاب کنید. همچنین سعی کنید از مبلمانی استفاده کنید که مناسب کودکان و همچنین خانواده های آن ها باشد. علاوه بر این لازم است، بدانیم هر رنگی دارای یک ویژگی خاص بوده و برای فضای خاصی مناسب است. این موارد ممکن است در مطب دندانپزشکی یا کلینیک چشم پزشکی مورد نیاز باشد. در طراحی هر فضای پزشکی مهم ترین چیزی که باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرد، سلامتی بیمار و آرامش او می باشد، اما این بدین معنا نیست که بحث زیبایی شناسی را فراموش کنید. طراح باید به ستون گذاری های نقشه ها و پلان ها خیلی دقت کند که این نکته بسیار مهم است. طراحی اتاق دکتر باید به گونه ای باشد که بیمار در زمان مراجعه احساس امنیت داشته باشد و هیچ گونه دید مستقیم به این فضا نباشد به غیر از دید باید به صدا هم فکر کرد که متاسفانه این موضوع در بسیاری از مطب ها رعایت نمی شود و بیمار در زمان مراجعه احساس می کند که دیگران صدای او را می شنوند. تفاوت اصلی که این دو سبک را از هم متمایز می کند این است که سبک مدرن تعبیر دقیقی از طراحی است که از قرن بیستم آغاز شده است.

اتاق انتظار مطب همچنین مکانی ایدهآل برای نمایش محصولات دندانپزشکی است که شما آن را ارائه میدهید. یا این که در طراحی اتاق انتظار این نوع مطب فضایی با داشتن حریم خصوصی برای مادران شیرده در نظر داشته باشید. یکی از امکاناتی که مشورت با طراح داخلی برای شما فراهم می آورد این است که با توجه به بودجه ای که شما در نظر دارید، بهترین خروجی را ارائه می دهد. بعداز تدوین برنامه فیزیکی به کمک پزشک و کادر درمانی طراحان داخلی استانداردها را بررسی می کنند. ایده فرمی این پروژه، طراح را به آن سو میبرد که هر سه وجه جعبه از یک جنس باشند که در این پروژه، با توجه به خواسته کارفرما مبنی بر گرم بودن فضا و نیز قابلیت برش آسان با هزینه مناسب، امدیاف برای آن در نظر گرفته شد. از طرف دیگر اگر عملکرد محیط را در نظر نگیرید، با یک مطب زیبا مواجه می شوید که پاسخگوی نیاز بیماران نیست. از این رو هنگام چیدمان کلینیک باید این نکته را در نظر داشته باشیم. این هنر و تخصص مجریان و طراحان است که بتوانند گزینه های مناسب را با توجه به بودجه و در نظر گرفتن مسائل اقتصادی مدیریت کنند. اغلب تمرینات به خودی خود یک درمان محسوب میشوند یا میتوانند برای دستیابی به نتایج مناسب در جلسات فیزیوتراپی مورد استفاده قرار گیرند.

توسط مریم مجیدی نژاد

مریم مجیدی نژاد